FANDOM

ABBA on ruotsalainen pop- ja rockyhtye. Se on yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja tunnetuimmista yhtyeistä. Benny Anderssonin ja Björn Ulvaeuksen sävellyksistä on tullut populaarimusiikin kulttimateriaalia, jota hyödynnetään edelleen jatkuvasti sekä pop- että rockmusiikin yhteydessä.

Abban perustivat vuonna 1972 Agnetha Fältskog, Benny Andersson, Anni-Frid Lyngstad ja Björn Ulvaeus. Yhtyeen nimi muokattiin manageri Stig "Stikkan" Andersonin ideoimana jäsenten etunimien etukirjaimista. Yhtye nousi kansainväliseen suosioon vuonna 1974 voitettuaan Euroviisut kappaleellaan "Waterloo". Abba on säilyttänyt valtavan suosionsa myös vuonna 1982 tapahtuneen hajoamisensa jälkeen.

Abban musiikkiin perustuvan Mamma Mia! -musikaalin on nähnyt kansainvälisesti jo yli 30 miljoonaa ihmistä. Se tekee siitä kaikkien aikojen menestynemmän musikaalin. Myös samaisen musikaalin elokuvaversio on osoittautunut suurmenestykseksi. Abban levyjä on myyty kansainvälisesti noin 400 miljoonaa kappaletta.

Euroviisut Muokkaa

Vuonna 1973 ABBA päätti kokeilla onneaan ruotsin Euroviisukarsinnoissa kappaleella Ring Ring. Näihin aikoihin Agnetha oli viimeisillään raskaana ja hänen lääkärinsä oli sanonut että vauva syntyisi todella lähellä karsintapäivää, joten Anni-Frid opetteli koko kappaleen ulkoa jotta voisi esittää sen yksin, mutta Agnetha pääsi laulamaan ja vauva syntyi vasta myöhemmin. ABBA sai katsojilta hurjan vastaan oton, mutta voittajaa ei valittu kansan reaktion perusteella vaan niinkutsutut "ekspertit" sijoittivat ABBAn vasta kolmanneksi. Myöhemmin eräs ruotsalainen sanomalehti teetti puhelinkyselyn jonka perusteella saatiin tietää että tavallisten ihmisten mielestä Euroviisuihin lähti väärä kappale ja Abban kappale olisi pitänyt lähteä euroviisuihin voittamaan. Seuraavana vuonna Abba yritti uudestaan "Waterloo"-sävelmällä, jolla se voitti ylivoimaisesti sekä Ruotsin karsinnat että koko huhtikuun kilpailut Brightonissa. "Waterloo"sta käynnistyi yhtyeen kansainvälinen menestys.

Comeback-huhut Muokkaa

Keväällä 2004 Istanbulin Euroviisujen semifinaalissa nähtiin Abban uusi video Our Last Video Ever. Uutuusvideon vuoksi media ryhtyi huhuamaan Abban comebackista. Huhuista huolimatta yhtye ei tehnyt comebackia, vaikka heille on tiettävästi vuonna 1999 tarjottu comebackhttp://musiikki.wikia.com/index.php?title=Abba&action=edit&redlink=1-kiertueesta miljardi dollaria.[4] Björn Ulvaeus on toistuvasti sanonut, että Abban paluu olisi ennen kaikkea pettymys faneille, koska lavalla olisi neljä lähes 60-vuotiasta laulajaa. Björn haluaa fanien muistavan Abban sellaisena kuin se oli 70-luvulla.

Mamma Mia -musikaali sai Ruotsin-ensi-iltansa helmikuussa 2005 Tukholman Circus-teatterissa. Kaikki Abban neljä jäsentä saapuivat esitykseen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Abban jäsenet ilmestyivät samaan tilaisuuteen julkisesti sitten vuoden 1986. He toki eivät nousseet lavalle yhdessä, mutta huhujen mukaan kyllä tapasivat toisensa esityksen jälkeen. Abba lauloi yhdessä vuonna 1999 entisen yhteistyökumppaninsa 50-vuotispäivillä Tukholman Skeppsholmenilla, mutta tapahtuma ei ollut julkinen. Abba esitti tuolloin vain yhden kappaleen, ruotsalaisen onnittelulaulun Med en enkel tulip. Paikalta kantautuneiden tietojen mukaan vanha svengi ja soundi olivat yhä tallella.

Albumit Muokkaa

  • Ring Ring (1973)
  • Waterloo (1974) (sijoitus Suomen albumilistalla 4)
  • Abba (1975) (sijoitus 6)
  • Arrival (1976) (sijoitus 2)
  • The Album (1977) (sijoitus 2)
  • Voulez-Vous (1979) (sijoitus 1)
  • Super Trouper (1980) (sijoitus 2)
  • Gracias Por La Música (1980)
  • The Visitors (1981) (sijoitus 3)
  • Abba - Live (1986)