FANDOM

Asiavision laulukilpailu on vuosittain järjestettävä, Eurovision laulukilpailuun pohjautuva laulukipailu. Tieto kilpailusta julkistettiin ensimmäisen kerran vuonna 2007, kun Euroviisujen järjestäjä Euroopan yleisradiounioni ilmoitti myyneensä formaatin aasialaiselle yritykselle, joka järjestäisi vastaavan kilpailun Aasiassa. Toisin kuin Euroviisut, joiden järjestäjät ovat valtio-omisteisia yleisradiokanavia, Asiavision on kaupallinen hanke, jonka takana on Asiavision Pte Ltd.

Jokainen osallistujamaa lähettää kilpailuun laulun, joka esitetään suorassa televisiolähetyksessä. Lisäksi jokainen osallistujamaa antaa pisteitä muiden maiden kilpailukappaleille, jotta saadaan selville, mikä kilpailukappale on suosituin.

Asiavision laulukilpailun on suunniteltu olevan kuusi kuukautta kestävä musiikkitapahtuma, joka koostuu kansallisista ja alueellisista karsinnoista ja finaalista. Ensimmäisenä vuonna kilpailuun osallistuu 15 maata tai aluetta, joilla asuu yhteensä yli kolme miljardia ihmistä (puolet maapallon väestöstä) ja on kaikkiaan yli 500 miljoonaa potentiaalista katsojaa.

Ensimmäinen Asiavision laulukilpailu järjestetään vuonna 2010.