FANDOM

Elvis Aaron Presley(8. tammikuuta 1935 Tupelo, Mississippi – 16. elokuuta 1977 Memphis, Tennessee) oli yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista laulajista. Häntä kutsutaan usein "rock and rollin kuninkaaksi". Elvis Presleyn levyjä oli myyty vuoteen 1986 mennessä noin 1,3 miljardia kappaletta maailmanlaajuisesti. Nykypäivänä myyntiluvut lähentelevät arvioiden mukaan vähintään 2 miljardin kappaleen rajaa. Tämä tekee hänestä kaikkien aikojen menestyneimmän artistin.

Lapsuus Muokkaa

Elvis Presley syntyi tiistaina 8. tammikuuta 1935 Tupelon pikkukaupungissa Mississippissä isänsä Vernon Presleyn ja äitinsä Gladys Smithin perheeseen. Hänen kaksoisveljensä Jesse Garon Presley syntyi kuolleena. Elvis kertoi myöhemmin tunteneensa kaksoisveljen kuoleman vuoksi velvollisuudekseen yrittää olla vanhemmilleen mahdollisimman hyvä lapsi. Elviksen etunimi tulee hänen isänsä toisesta nimestä.

Elviksen vanhemmat olivat avioituneet 17. kesäkuuta 1933. Vernon oli valehdellut olevansa vanhempi kuin todellisuudessa oli, sillä siihen aikaan ei katsottu hyvällä, jos vaimo oli miestään vanhempi. Ikäeroa oli muutama vuosi.

Perhe asui suuressa köyhyydessä yksihuoneisessa puumökissä, jonka Vernon oli rakentanut vuokraisännältään lainaamillaan 200 dollarilla. Vuonna 1939 Vernon väärensi neljän dollarin shekin 40 dollarin suuruiseksi, koska tarvitsi perheelleen rahaa. Hän joutui yhdeksäksi kuukaudeksi vankilaan ja pakkotyöleirille, missä Elvis ja vaimo Gladys kävivät häntä katsomassa.

Kun Vernon vapautui vankilasta, päättivät he muuttaa Tennesseen osavaltiossa sijaitsevaan Memphisin kaupunkiin. Siellä he asuivat useammassa paikassa, mutta elintaso parani Tupelon ajoista, vaikkakin he olivat yhä köyhiä. Kun Elvis 3. kesäkuuta 1953 valmistui keskinkertaisin arvosanoin L. C. Humes High Schoolista, hän pääsi Crown Electric Companylle töihin kuorma-autonkuljettajaksi.

Elokuvaura Muokkaa

Elvis näytteli urallaan 33 elokuvassa vuosina 1956–1969. Lisäksi hän teki kaksi dokumenttielokuvaa ja kolme televisio-ohjelmaa.

Elviksen näyttelijänura alkoi elokuvan Love Me Tender myötä vuonna 1956. Normaalisti uusi suuri nimi sai elokuvasta korkeintaan 10 000 dollarin palkkion, mutta Elvis sai ensimmäisestään 125 000 dollaria.

Elvis teki 1950-luvulla neljä elokuvaa, jotka kaikki olivat draamaelokuvia. Love Me Tender on sisällissodan jälkeiseen aikaan sijoittuva rakkaustarina. Loving You oli Elviksen ensimmäinen värielokuva ja se kertoo Deke Riversistä, jonka keplotteleva naispuolinen manageri ottaa esiintyjäryhmäänsä mukaan ja yrittää pitää hänet mukana keinolla millä hyvänsä. Jailhouse Rock on draamaelokuva vankilasta vapautuvasta nuorukaisesta joka kehittää uuden musiikkityylin. King Creole, Presleyn elokuvista ehkä kiitetyin, on tarina Danny Fisheristä, joka ajautuu rikoksiin etsiessään paikkaansa elämässä.

Neljää ensimmäistä elokuvaa pidetään yleisesti hänen parhaimpinaan. 1960-luvulla hän teki 27 elokuvaa, joista vakavia olivat Flaming Star, Wild in the Country, Charro! ja Change of Habit. Elvis ei tehnyt mielellään kepeitä musikaalielokuvia, eikä hän ylipäätään olisi halunnut laulaa elokuvissaan, mutta tuottajat ja manageri Parker vaativat sitä katsojien halutessa nähdä myös Elviksen laulavan elokuvissaan.

Elvis: That's the Way It Is valmistui vuonna 1970, ja siinä seurattiin dokumentin tavoin Elviksen valmistautumista Las Vegasin sesonkiin. Elokuvan ohjasi Oscar-palkittu Denis Sanders. Oscar-palkittuja olivat myös Pierre Adidge ja Robert Abel, jotka ohjasivat niin ikään MGM:lle tehdyn Elvis on Tour -dokumenttielokuvan, joka sai Golden Globe -palkinnon. Tätä pidetään dokumenttinäkökulmasta näistä kahdesta parempana, mutta ensimmäisessä dokumentissa musiikki on kuitenkin yleisesti ottaen parempaa.

Elviksen kuolema Muokkaa

Yöihmisenä Elvis aloitti päivänsä jo yöllä lähtemällä hoidattamaan kipeitä hampaitaan tohtori Lester Hoffmannin vastaanotolle. Elviksellä oli määrä alkaa reilun viikon päästä konserttikiertue ja särkevät hampaat oli tarkoitus paikata julkisuudelta piilossa yöllä. Myöhemmin aamuyöllä Elvis pelasi racquetsia henkivartijana ja avustajana toimineen serkkunsa Bill Smithin ja hänen vaimonsa kanssa. Tämän jälkeen Elvis vetäytyi sisätiloihin ja tapasi viimeistä kertaa Gracelandissa vierailulla olleen tyttärensä Lisa Marien. Syötyään Elvis suuntasi Gracelandin yläkerrassa sijaitsevaan makuuhuoneeseensa ja käski vahtivuorossa ollutta velipuoltaan David Stanleytä poistumaan alakertaan. Elvis tapasi makuuhuoneessa nukkuneen silloisen naisystävänsä Ginger Aldenin ja sulkeutui kylpyhuoneeseen lukemaan, kieltäen myös Aldenia häiritsemästä.

Virallisen tiedon mukaan herättyään Ginger Alden poistui normaalisti alakertaan. Myöhemmin Alden huolestui ja palasi makuuhuoneeseen löytäen pian Elviksen elottomana kylpyhuoneesta noin klo 14.00 16. elokuuta 1977. Elviksen kiertuemanageri Joe Esposito, apunaan Gracelandin turvamies Al Strada, aloitti jo sinertävän ruumiin elvytyksen, joka jatkui myös ambulanssissa Elviksen henkilääkärin George C. Nichopoulosin johdolla. Elvis kuljetettiin Baptist Memorial Hospital -sairaalaan, jossa näennäisen turhan elvytyksen kerrotaan jatkuneen edelleen. Sairaalan ylilääkäri Eric Muirhead julisti Elviksen lopulta kuolleeksi klo 15:30. Kuolinsyyksi kerrottiin sydämen rytmihäiriö. Ruumiinavaus suoritettiin välittömästi tämän jälkeen sairaalan tiloissa Memphisin poliisin tutkinnanjohtajan ja patologin Jerry Franciscon, ylilääkäri Muirheadin ja Nichopouloksen johdolla.

Yleistyneen tiedon mukaan Elvis olisi ennen sairauskohtaustaan lukenut The Face of Jesus -kirjaa, jonka hän oli saanut mystikkoystävältään Larry Gelleriltä. Memphisin poliisin tiedot kirjan sisällöstä ja sen löytymisestä ovat kuitenkin ristiriitaiset. Virallisesti Elviksen kerrotaan lukeneen joko ihmisen anatomiaan tai psykologiaan liittyvää kirjaa ja vaihtoehtoisesti Raamattua.

Elviksen kuolema oli suru-uutinen ympäri maailman. Televisiokanavat ja lehdet ympäri maailman kertoivat asiasta useina päivinä, ja radioissa soitettiin hänen levyjään. Pelkästään 17. elokuuta 1977 hänen levyjään myytiin maailmalla yli 20 miljoonaa kappaletta, ja seuraavan vuoden aikana yli 200 miljoonaa. Gracelandin edustalle kerääntyi arvioiden mukaan vähintään 80 000, korkeintaan 180 000 ihailijaa. Valtavassa ihmisjoukossa kolme menehtyi auton syöksyttyä väkijoukkoon. Yhtä lailla tarinoita kuultiin henkilöistä, jotka tekivät itsemurhan kuultuaan heidän "Kuninkaansa" poismenosta.

Hautajaiset pidettiin 18. elokuuta. Elvikselle oli tehty ruumiinavaus, ja hänet oli palsamoitu. Hautajaisiin kutsuttiin ainoastaan lähimmät ystävät ja sukulaiset. Ihailijoita hautajaissaattueeseen kertyi jopa yli 100 000. Elvis haudattiin yleiselle hautausmaalle, mikä osoittautui virheeksi, sillä lyhyen ajan kuluttua hautauksesta kolme henkilöä yrittivät avata graniittihaudan todistaakseen omien sanojensa mukaan Elviksen kuoleman olleen huijausta. Heistä vain yksi saatiin kiinni. Perikunta päätti tapauksen jälkeen siirtää haudan Gracelandin takapihalla sijaitsevaan Meditation Gardeniin, jonne siirrettiin myöhemmin myös Elviksen äidin arkku. Sinne haudattiin myös vuonna 1979 kuollut Elviksen isä Vernon Presley ja vuonna 1980 kuollut Elviksen isoäiti Minnie Mae. Myös Elviksen kuolleena syntyneelle veljelle pystytettiin oma muistomerkki. Haudalla käy vuosittain yli 600 000 ihmistä kunnioittamassa edesmenneen legendan muistoa. Myös vuosittainen kynttiläkulkue kerää kymmeniätuhansia osanottajia hänen kuolinpäivänään. 16. elokuuta 2007 tuli kuluneeksi 30 vuotta Elviksen kuolemasta.

Diskografia Muokkaa

Pääartikkeli: Elvis Presleyn diskografia