FANDOM

HIM on suomalainen, viisihenkinen rockia ja metallia soittava yhtye. Yhtye itse kuvailee musiikkiaan "love metalliksi", kriitikot usein alternative metalliksi tai heavy metalliksi. Yhtye on saavuttanut kultalevyn Yhdysvalloissa ensimmäisenä suomalaisena yhtyeenä albumillaan Dark Light (2005). Yhtye on myynyt maailmanlaajuisesti levyjään lähes viisi miljoonaa kappaletta. Yhtyeen johtohahmo on laulaja Ville Valo.

Heartagram Muokkaa

Yhtyeen logo on heartagram, joka on sydämen ja pentagrammin yhdistelmä, ja se kuvaa rakkautta ja kuolemaa, hyvää ja pahaa, sekä HIMin musiikkityyliä, love metallia. Logossa pentagrammin kaksi ylintä sakaraa on pyöristetty niin, että se näyttää sydämeltä. Ville Valo on keksinyt sen krapulassa samana päivänä kun täytti 20 vuotta, eli 22. marraskuuta 1996. Heartagram muistuttaa hieman yksityissairaala Mehiläisen logoa.

Myös Jackassista ja Viva la Bamista tuttu skateboard-taituri Bam Margera yhdistetään heartagramiin. Margera on HIMin ihailija ja Ville Valon ystävä, ja hän on ohjannut neljä HIMin musiikkivideota. Margera on saanut yhtyeeltä luvan käyttää heartagramia logonaan, minkä vuoksi jotkut ovat luulleet symbolia hänen kehittelemäkseen.

Kokoonpano Muokkaa

Yhtyeessä soitti 666 Ways to Love: Prologue -EP:n aikaan myös kakkoskitaristi Oki, joka kuitenkin erotettiin pian. Yhtyeessä on myös soittanut rumpuja Juhana Tuomas Rantala (synt. 11. helmikuuta 1974) ja koskettimia Antto Einari Melasniemi (synt. 20. marraskuuta 1975) sekä Jussi-Mikko "Juska" Salminen (synt. 26. syyskuuta 1977).

Diskografia Muokkaa

Pääartikkeli: HIMin diskografia

Kirjat Muokkaa

  • J.K. Juntunen: HIM - Synnin viemää (2002)
  • HIM - The Book (2005)
  • Reinhardt Haydn: HIM His Infernal Majesty (2007)

Aiheesta muualla Muokkaa