FANDOM

Hanna Helena Pakarinen (s. 17. huhtikuuta 1981, Lappeenranta) on suomalainen laulaja, joka nousi kuuluisuuteen voittamalla Suomen ensimmäisen Idols-kilpailun vuonna 2004. Pakarinen edusti Suomea vuoden 2007 Eurovision laulukilpailuissa Helsingissä kappaleella "Leave Me Alone", joka sijoittui seitsemänneksitoista.

Ura Muokkaa

Idols Muokkaa

Pakarinen osallistui ensimmäiseen Suomessa järjestettyyn Idols-kilpailuun vuonna 2003. Vuoden 2004 tammikuussa järjestetyssä finaalissa hän esitti itse valitsemanaan sävellyksenä Tina Turnerin kappaleen "Simply the Best", tuomareiden valitseman Banglesin "Eternal Flame" -kappaleen sekä Idols-voittajalle tehdyn laulun "Tulin voittamaan". Finaaliäänestyksessä Pakarinen voitti keravalaisen Jani Wickholmin. Hän sai peräti 431 000 ääntä, kuusikymmentä prosenttia koko äänipotista, kun taas Wickholm sai loput neljäkymmentä prosenttia eli 282 000 ääntä. Kaiken kaikkiaan ääniä annettiin 713 000. Voittona Pakariselle ojennettiin 30 000 euron shekki ja levytyssopimus Sony BMG Music Entertainmentin kanssa. Ennen Idolsin voittoaan Pakarinen työskenteli trukin kuljettajana.

Hanna Pakarisen ensimmäinen single Love Is Like a Song, englanninkielinen versio Idols-finaalissa tulkitusta "Tulin voittamaan" -kappaleesta, julkaistiin helmikuun lopussa 2004. Debyyttialbumi When I Become Me ilmestyi 9. kesäkuuta 2004 ja myi platinaa (lähes 60 000 myytyä levyä). Pakarinen aloitti esiintymiskiertueen, joka päättyi 20. elokuuta 2005. Toinen albumi, Stronger, julkaistiin 7. syyskuuta 2005. Se ei enää menestynyt ensialbumin tavalla, vaikka debytoikin listoilla kakkosena. Stronger pysyi Suomen virallisella Top40-listalla kahdeksan viikkoa ja myi kultaa.

Eurovision laulukilpailu Muokkaa

Pakarinen julkaisi kolmannen albuminsa Lovers 14. helmikuuta 2007. Levy myi kultaa. Lovers -albumista julkaistiin kansainvälinen versio 23. toukokuuta 2007. Hanna Pakarinen valittiin edustamaan Suomea vuoden 2007 euroviisuissa. Pakarinen sijoittui finaalissa sijalle seitsemäntoista 53 pisteellä. Hänen edustuskappaleensa "Leave Me Alone" Lovers-albumilta sai Suomen loppukarsinnassa 17,7 prosenttia kaikista äänistä. Suomen Posti julkaisi Leave Me Alone -singlen ns. postikortti-singlenä toukokuussa 2007. Single sisältää kappaleet "Leave Me Alone", sekä "Tell Me What To Do".Kappaletta "Leave Me Alone" jouduttiin lyhentämään , koska se olisi ollut liian pitkä Eurovision laulukilpailuun.

Euroviisujen jälkeen Muokkaa

Pakarinen lauloi Musta jää -elokuvan tunnuskappaleen "Black Ice". Kappaleen on säveltänyt Apocalyptica-yhtyeestä tuttu Eicca Toppinen.

Pakarinen aloitti kesällä 2008 uuden, neljännen albuminsa nauhoitukset. Albumi Love In A Million Shades julkaistiin 14. tammikuuta 2009 ja sen ensimmäinen single Make Believe julkaistiin syksyllä 2008. Albumin toisena singlenä julkaistiin Shout It Out Loud. Albumin nimikappale on "Kielletty hedelmä" -elokuvan tunnuskappale.

Muuta Muokkaa

Pakarinen voitti syksyllä 2006 Radio Novan järjestämän Juontaa tähtien kanssa -kilpailun ja sai palkinnoksi oman radio-ohjelman, joka tuli torstai-iltaisin kello 21–22. Pakarinen oli Lappeenrannassa SDP:n ehdokkaana kunnallisvaaleissa vuonna 2000. Hän pääsi varavaltuutetuksi ja oli vapaa-aikalautakunnan jäsen.

Albumit Muokkaa