FANDOM

Hard rock on 1960-luvun puolivälissä syntynyt ja 1970-luvulla suosioon noussut rockmusiikin tyylilaji, jota luonnehtivat voimakkaat riffit, vahva soundi ja suurieleinen esiintymistapa.

Hard rockin ja metallimusiikin suhde Muokkaa

Hard rock -termiä käytetään usein "kevyemmän" metallimusiikin synonyyminä. Käsitteet on kuitenkin yritetty erottaa toisistaan siten, että varsinainen metalli on raskaampaa ja yleensä tyyliltään ja sanoituksiltaan hard rockia synkempää. Karkeasti ottaen hard rockin sanoitukset ovat yleensä valtavirran rockin kaltaisia ja käsittelevät esimerkiksi kitaransoittoa, seksiä ja moottoripyöräilyä. Metallimusiikissa esiintyy useammin kauhuromantiikkaa, painajaisia ja synkkiä ydinsotamaisia visioita. Musiikillisesti hard rock edustaa metallimusiikkia selkeämmin 1960-luvun rhythm and blues -pohjaisen rockmusiikin jatkumoa.

Tempoltaan hard rock on usein metallimusiikkia hitaampaa. Siinä käytetään usein "wall of sound" -tekniikkaa ja usein ainoa efekti on yliohjaaminen eli etenkin kitarasoundin säröytyminen. Metalli on usein tempoltaan nopeampaa, ja siinä käytetään runsaasti efektilaitteita, kuten äänensärkijäälähde?. Hard rockin laulutapa on yleensä puhdas ja kirkas, kun taas metallissa puhdas tai ns. murinalaulu.

Usein on kuitenkin puhdas makuasia, halutaanko jotakin tiettyä yhtyettä luonnehtia hard rockiksi vai metallimusiikiksi.

Hard rockin historia Muokkaa

Hard rockin juuret ovat muun muassa The Whon tuotannossa, sellaisissa 1960-luvun rock-kappaleissa kuin "You Really Got Me" (The Kinks) ja "Helter Skelter" (The Beatles) sekä garage rockissa. Tunnettuja 1970-luvun hard rock -yhtyeitä olivat muun muassa AC/DC, Aerosmith, KISS, Rainbow, Scorpions, Status Quo, Thin Lizzy ja Van Halen. Varsinkin Aerosmith ja KISS omaksuivat imagoonsa voimakkaita vaikutteita myös glam rockista. Vastaavasti glam rock -yhtyeiden, kuten Alice Cooperin, Sladen ja Queenin, kappaleissa oli usein hard rock -vaikutteita.

1980-luvulla sellaiset glam-henkiset hard rock -yhtyeet kuin Guns N' Roses, Def Leppard, Skid Row ja Europe saavuttivat suurta suosiota. 1990-luvun alussa hard rockin suosio hiipui, mutta 2000-luvun alkuvuosina tyyli on tullut taas muotiin 1980-luvun musiikkiin kohdistuvan nostalgian myötä. Uuden sukupolven hard rock -yhtyeistä tunnetuimpiin lukeutuvat esimerkiksi Disturbed, Velvet Revolver ja Airbourne