FANDOM

Ilkka Aaron Jääskeläinen (s. 10. marraskuuta 1979 Tampere) on suomalainen poplaulaja, joka tuli tunnetuksi voittamalla television MTV3-kanavalla esitetyn Idols-kilpailun 18. joulukuuta 2005. Jääskeläinen kamppaili voitosta ennakkosuosikin Katri Ylanderin kanssa. Ääniä loppufinaalissa annettiin kaikkiaan 390 000 (ensimmäisen Idols-loppufinaalin äänimäärä oli 713 000), joista Jääskeläinen sai 55 prosenttia. Kaiken kaikkiaan Idolsin toinen tuotantokausi keräsi enemmän katsojia kuin ensimmäinen.

Ura Muokkaa

Ammattimainen laulajanura käynnistyi heti Idols-kilpailun jälkeen tammikuussa 2006, jolloin levy-yhtiö SonyBMG ehdotti duo-uran aloittamista kaksosveli Heikki Jääskeläisen kanssa. Veljekset aloittivat säännöllisen keikkailun vuoden 2006 huhtikuussa ohjelmatoimisto ExtraViihteen myynnissä.

Jääskeläisen levytyssopimus SonyBMG:n kanssa purkautui ensimmäisen albumin ilmestymisen jälkeen levy-yhtiön ja artistin näkemyserojen vuoksi.

Perhe ja harrastukset Muokkaa

Ilkka Jääskeläinen asui Hämeenlinnassa ja opiskelee opettajaksi. Hänellä on kolme siskoa (Iiris, s. 1997; Taina, s. 1983 ja Veera, s. 1977) ja kaksosveli (Heikki), joka osallistui samaan Idols-kisaan. Hänen vanhempansa ovat Paula ja Elia Jääskeläinen. Syksyllä 2006 Ilkka muutti Tampereelle ollakseen lähellä perhettä ja ystäviään.

Jääskeläinen kuuluu helluntaiseurakuntaan. Idols-kilpailun aikana hänen kerrottiin olevan 195 senttimetriä pitkä ja painavan 72 kilogrammaalähde?. Hän sai kilpailun aikana julkisuudessa maineen vitsailevana humoristina.

Jääskeläinen on nähty vuoden 2008 alusta asti Pikku Kakkosen säämiehenä ohjelmassa Sääveikkaaja.

Opiskelun ohella Jääskeläinen urheilee aktiivisesti. Hän pelaa muun muassa jalkapalloa Tampereen helluntaiseurakunnan nuorten miesten perustamassa joukkueessa nimeltä Real Mesidz.

Diskografia Muokkaa

Albumit Muokkaa

  • Vuosisadan rakkaustarina (2006)

Singlet Muokkaa

  • Unohda en (2006) (Idols-voittobiisi)
  • Soita
  • Vuosisadan rakkaustarina
  • Se ainut

Videot Muokkaa

  • Soita
  • Vuosisadan rakkaustarina