FANDOM

Jarkko Kalevi Ahola (s. 24. elokuuta 1977 Toijala) on suomalainen muusikko, joka toimii Teräsbetoni-yhtyeen laulusolistina ja basistina. Hän on ennen laulanut Dreamtalen Difference-albumilla. Lisäksi hän on vieraillut kokoelmalevyillä Tilkkutäkki 3 ja Raskaampaa joulua. Ahola lauloi myös vuonna 2005 julkaistun Blind Stare -yhtyeen esikoisalbumin Japanin bonusraidalla, joka oli coveri Bon Jovi -yhtyeen ”Runaway”-hitistä. Ahola kuuluu myös sinfonista metallia esittävään lauluyhtyeeseen Northern Kings. Hän on koulutukseltaan suorittanut digitaalisen äänen ja kaupallisen musiikin koulutusohjelman Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa.

Ura Muokkaa

Ahola kiinnostui musiikista 13-vuotiaana, kun hän innostui rumpujen soittamisesta. Pian hän alkoi kuitenkin keskittyä laulamiseen, koska hänen kavereidensa kanssa perustama yhtye JVS (pian Tribunes) tarvitsi laulajaa. Kahden vuoden kuluttua ensimmäisen demon tehtyään yhtye hajosi.

Pienen tauon jälkeen Antti Mäkelä kutsui Aholan yhtyeeseen High Voltage, joka ehti tehdä pari demoa kunnes yhtye lopetti toimintansa ajanpuutteen vuoksi. Myöhemmin Ahola liittyi High Voltagen jäsenien Antti Mäkelän ja Krisse Leppäsen coveryhtyeeseen Helmisettiin, joka keikkailee nykyäänkin muutamia kertoja vuodessa.

Bulldozer oli Aholan ensimmäinen oikea yhtye, jolle hän sävelsi kappaleita. Demokappaleita olivat "Bulldozer" ja "Love/Hate". Vuonna 1996 perustetussa yhtyeessä soitti muun muassa Diablon nykyinen rumpali Heikki Malmberg. Bulldozer soitti useita vuosia yhdessä, teki keikkoja ja voitti paikallisen bändikilpailun, mutta hajosi jäsenien välisten ristiriitojen takia vuoden 2000 lopussa.

Vuosina 2002-2003 Ahola soitti ja lauloi coveryhtyeissä Two, Critical Mess ja X-tasy sekä teki omia omia soolokappaleitaan. Samoihin aikoihin Ahola perusti yhdessä Viljo Rantasen ja Arto Järvisen kanssa Teräsbetonin. Hän perusti myös Heikki Ahosen ja Ville Terämän kanssa yhtyeen Cosmic Spell, joka on nykyisin tauolla yhtyeen jäsenten muiden kiireiden vuoksi.

Vuoden 2003 lopussa Dreamtale -yhtye pyysi Aholaa laulajakseen. Ahola oli Dreamtalen jäsen pari vuotta ja levytti heidän kanssa albumin Difference, mutta hän erosi yhtyeestä vuonna 2005 voidakseen keskittyä Teräsbetoniin, joka oli juuri aloittanut ensimmäisen levynsä Metallitotuuden nauhoitukset. Nykyisin hän soittaakin pääosin Teräsbetonissa muiden projektiensa ohella.