FANDOM

Karaoke tarkoittaa laulamista ilman elävää orkesteria. Sana karaoke tulee japanin kielen sanoista kara, (tyhjä) ja ōkesutora (orkesteri). Käytännössä karaokea lauletaan karaokeäänitteeltä tulevan tekstin ja musiikkitaustan mukaan.

Karaokekilpailut Muokkaa

Karaokessa järjestetään erilaisia ja eritasoisia kilpailuja. Yleisimpiä ovat soololaulukilpailut, mutta on myös järjestetty niin sanottu parikaraoke ja ryhmäkaraokekilpailuja. Paikallisten pikkukilpailujen lisäksi 1990-luvulta lähtien on järjestetty karaoken Suomenmestaruuskilpailuja, joihin osa suomalaisista nykyartisteistakin on aikanaan osallistunut. Vuodesta 2003 lähtien on järjestetty Suomesta alkunsa saaneet, vuosittaiset karaoken maailmanmestaruuskilpailut. Karaokekilpailujen palkinnot eivät ole yleensä kovin merkittäviä, vaan tärkeintä on yhdessäolo ja laulamisen ilo.

Merkittävät karaoketapahtumat Muokkaa

Joulukuussa 2005 Thaimaassa järjestettiin vuonna 2004 Kaakkois-Aasiassa tuhoa tehneen Tsunamin uhrien hyväksi konsertti, johon kokoontuivat laulamaan vuosittain järjestettävien Karaoken maailmanmestaruuskilpailujen parhaiten menestyneet. Thaimaan prinsessa Ubonratana kunnioitti konserttia läsnäolollaan ja tapahtumapaikkana oli Bangkokissa sijaitseva Shangri-La hotelli. Lordin Euroviisuvoittoa seuranneessa 26. toukokuuta 2006 Helsingin Kauppatorilla järjestetyssä Kansanjuhlassa laulettiin Hard Rock Hallelujah -kappale karaokena 80 000 ihmisen voimin, ja näin syntyi uusi massakaraokelaulun maailmanennätys.

Suomella on ollut hallussaan yhtäjaksoisen karaokelaulannan maailmanennätys useaan otteeseen. Karaoke Club Kouvola rikkoi kiinalaisten ennätyksen 14. elokuuta 2007, ajalla 211 h 38 min 4 s. Vain kuusi päivää myöhemmin japanilaiset kiilasivat ohi ajalla 214 tuntia. Ennätys – 216 tuntia, kirjattiin 16. joulukuuta 2007 Helsingissä suomalaisille. Kouvolan Karaoke Club ry teki 21. heinäkuuta 2008 Karaoke Marathon & Festival tapahtumassa uuden karaokelaulun ME:n ajalla 446 h 4 min 5 s. Uusi ennätys tehtiin kuitenkin Kiinassa 11. maaliskuuta 2009 ajalla 456 h 2 min 5s.

Bandoke Muokkaa

Karaokea on olemassa myös soittajille, ja tätä kutsutaan bandokeksi. Bandokelevylle on koodattu useita eri ääniraitoja siten, että paitsi laulaja, myös esimerkiksi kitaristi tai basisti voi harjoitella tai esiintyä levyn avulla. Ruudulla näkyy kappaleen sanat ja soinnutus. Bandoke-tyyppisiä julkaisuja ovat tuottaneet ainakin yhdysvaltalaiset Pocket Songs (Music Minus One) ja Panorama Records, brittiläinen Kerrang! -musiikkilehti sekä suomalaiset Edel Records (Metallikaraoke) ja Karaoke Service Finland (HeavyKaraoke), joka myös toi markkinoille nimen Bandoke.