FANDOM

Metallica on yhdysvaltalainen metallimusiikkia soittava yhtye, jonka tyyli on vaihdellut thrash metalista lähes valtavirran rockiin asti. Yhtyeen perustivat James Hetfield (rytmikitara ja laulu) ja Lars Ulrich (rummut) 28. lokakuuta vuonna 1981. Nykyiseen kokoonpanoon kuuluvat lisäksi soolokitaristi Kirk Hammett sekä basisti Robert Trujillo.

Tyyli ja lyyriset aiheet Muokkaa

Metallica on saanut vaikutteita varhaisen heavy metalin edustajilta, kuten Scorpionsilta, Van Halenilta, Black Sabbathilta, Deep Purplelta ja Led Zeppeliniltä. Myös Motörhead, Diamond Head ja thrash metallin edelläkävijänä tunnettu Venom ovat vaikuttaneet Metallican tyyliin. Varhaiset Metallican julkaisut sisälsivät nopeita tempoja ja jopa yhdeksän minuuttia kestäviä instrumentaaleja. Kappaleet kertoivat mm. uskonnosta, kuolemasta, sodasta, raivosta ja huumeista.

Vuonna 1991, uuden tuottajan, Bob Rockin myötä Metallica yksinkertaisti ja selkeytti musiikkiansa. Yhtye luopui aggressiivisesta ja nopeatempoisesta musiikista laajentaakseen musiikillista valikoimaansa. Muutos tähän suuntaan osoittautui kaupallisesti menestyksekkääksi, kun Black Album nousi Billboard 200-listan ensimmäiselle sijalle. Metallica vaihtoi lyyristä lähestymistapaansa ja kirjoitti kappaleita, jotka käsittelivät vihaa, menetystä ja kostoa. Jotkut fanit ja kriitikot eivät olleet tyytyväisiä tähän muutokseen. Yhtye muutti 90-luvulla radikaalisti myös imagoaan leikkauttamalla hiuksensa, mikä niin ikään aiheutti myös negatiivisia mielipiteitä. Loadin ja Reloadin metallimusiikilliset piirteet on hylätty lähes kokonaan ja kappaleissa kuuleekin vaikutteita maanläheisestä bluesrockista.

St. Angerin myötä Metallica teki suurimman musiikillisen muutoksensa koskaan. Yhtye haki albumille rähjäistä ja raakaa äänimaailmaa. Albumin kitarat ja basso on viritetty drop-C-vireeseen, eikä albumilla ole yhtään kitarasooloja. St. Angerin lyriikat käsittelevät mm. paholaista, huumeidenvastaisuutta, klaustrofobiaa ja uskontojen tekopyhyyttä.

Metallica käyttää kymmenennellä albumillaan, Death Magneticilla, jälleen perusvireessä olevia soittimia ja kappaleet sisältävät useita kitarasooloja.

Jäsenet Muokkaa

Diskografia Muokkaa

Pääartikkeli: Metallican diskografia