FANDOM

Poko Rekords on Epe Heleniuksen vuonna 1977 perustama tamperelainen levy-yhtiö. Alkuvuosina Poko keskittyi pääasiassa punk- ja rockabillymusiikkiin laajentaen artistivalikoimaa myöhemmin rock- ja heavymusiikkiin. Poko Rekords on julkaissut monien menestyneiden suomalaisten artistien ja yhtyeiden levyjä. Muun muassa , Eppu Normaali, Petri Nygård, Popeda, Ismo Alanko, Diablo, The 69 Eyes, Teddy & The Tigers, Hassisen Kone, Sielun Veljet, Kollaa kestää, J.Karjalainen ja Kari Peitsamo Revival ovat tai ovat olleet Poko Rekordsilla.

Laajentaakseen valikoimaa Epe Helenius perusti Poko Internationalin 1980-luvun alussa, jolloin Poko pystyi aloittamaan ulkomaisten artistien levyjen jakelun Suomessa. Esimerkiksi Metallican kolme ensimmäistä levyä 1980-luvulla olivat Poko Internationalin jakelussa. Yhtiön alamerkkejä ovat mm. Northern Swing, Gaga Goodies ja Seal on Velvet. Vuonna 2001 Epe Helenius myi Poko Rekordsin monikansalliselle EMI-levy-yhtiölle. Poko Rekordsin toiminta jatkui kuitenkin itsenäisenä yksikkönä ja yhtiöllä oli edelleen toimipaikka Tampereella. Keväällä 2009 Poko Rekords sulautettiin EMI Finlandiin. Epe Helenius perusti samaan aikaan uuden Sound of Finland -yhtiön, jolle siirtyi osa Pokon nuoremmista artisteista ja suuri osa Poko Rekordsin henkilökunnasta.

Yhtiön 30-vuotissyntymäpäiviin mennessä Poko oli julkaissut noin yhteensä 300 artistin tekemänä 520 albumia ja 770 singleä. Pokon albumeista 90 on yltänyt kultalevyyn ja 43 ylittänyt platinalevyn rajan, joista osa triplaplatinaa. Menestynein julkaisu on ollut Eppu Normaalin kokoelma Repullinen hittejä, jota on ÄKT:n tilastojen mukaan myyty yli 244 000 kappaletta.