FANDOM

Pop Idol on brittiläinen ITV1-televisiokanavan kykyjenetsintäohjelma, jossa haetaan uusia nuoria laulajia. Pop Idolin menestys on tuottanut formaatista lukuisia paikallisia versioita kuten American Idol Yhdysvalloissa, Deutschland sucht den SuperStar Saksassa, Australian Idol Australiassa ja Idols Suomessa.

Pop Idolin loi musiikkivaikuttaja Simon Fuller yhdistämällä perinteiseen kykyjenetsintäkilpailuun tosi-tv -elementtejä. Pop Idol -ohjelma käytti television interaktiivisuutta vahvasti hyödyksi käyttämällä muun muassa puhelinäänestystä voittajien valinnassa. Ensimmäisen tuotantokauden finaali helmikuussa 2002 keräsi enemmän puhelinääniä kuin mikään brittiläinen yhden illan äänestysohjelma koskaan. Ohjelmaa on esitetty kaksi tuotantokautta: 2001-2002 voittaja oli Will Young (toiseksi tullut Gareth Gates on myös menestynyt kansainvälisesti), 2002-2003 Michelle McManus.

Pop Idolissa kilpailijoita arvosteli nelihenkinen tuomaristo (Pete Waterman, Simon Cowell, Nicki Chapman ja Neil "Dr" Fox), joka karsi hakijoiden joukosta finalistit, joista katsojat äänestivät voittajan. Lahjakkaiden osallistujien lisäksi huonoimmat "laulajat" saivat usein lähetysaikaa ja he vastaanottivat usein kitkerää ja suoraa kritiikkiä tuomareilta (erityisesti Simon Cowellilta, jonka suorapuheinen kritiikki teki hänestä kuuluisan myös American Idolissa).