FANDOM

Radio Rock on suomalaiseen Sanoma-yhtymään kuuluvan Nelonen Median rockmusiikkiin painottuva valtakunnallinen radioasema.

Radio Rockin lähetys alkoi 1. tammikuuta 2007 kello 0.00. Ensimmäinen sen taajuuksilla soitettu kappale oli Metallican Master of Puppets. Varsinaiset juonnetut lähetykset alkoivat 15. tammikuuta 2007. Radio Rock aloitti lähetyksensä Internetissä 2. heinäkuuta 2007.

Radioaseman juontajina ja toimittajina toimii entisiä Radio Cityn, YleQ:n ja YleX:n työntekijöitä, kuten Klaus Flaming, Jani Juntunen, Jussi Heikelä, Aki Linnanahde, Marce Rendic ja Jone Nikula. Muita juontajia ovat Osku Nurmi ja Jussi 69 sekä ajoittaiset Sika-Harri, Jenni Alexandrova ja Lauri Saarilehto. Radio Rockin ainut entinen juontaja on Lassi Narinen.

Radioaseman kohderyhmä on 20–44-vuotiaat miehet. Radio Rockilla on viikoittain noin 660 000 kuulijaa, joista noin 70 prosenttia on miehiä. Aseman kuuluvuusalueella asuu noin 4,2 miljoonaa ihmistä. Radio Rockin mainonnassa käytetään maskottina "rokkikukkoa".

Radio Rock aloitti keväällä 2007 verkkosivuillaan Rock-klubin, johon osallistumalla voi voittaa kaksi lippua haluamaansa musiikkitapahtumaan. Parhaimmillaan Rock-klubissa on ollut noin 37 000 jäsentä. 5. joulukuuta 2007 radioasema järjesti ensimmäisen Radio Rock Finlandia –musiikkitapahtuman Helsingin jäähallissa, jossa valittiin verkkosivujen kautta tapahtuvan äänestyksen avulla ensimmäisen Radio Rock Finlandia –palkinnon saaja. Ensimmäisen palkinnon voitti Hanoi Rocks.

Metallican Suomen konserttipäivänä, 15. heinäkuuta 2007, Radio Rock soitti ainoastaan Metallican kappaleita. Ennen kyseistä konserttia Radio Rockin äänestyksessä valittiin verkkosivujen kautta Metallican paras albumi. Palkintoina kilpailussa olivat James Hetfieldin ja Kirk Hammettin signature kitarat. Äänestyksessä annettiin yli 10 000 ääntä. Myöhemmin valittiin myös Metallican paras kappale samanlaisessa äänestyksessä. Äänestyksen voitti Master of Puppets.

Syksyllä 2007 Radio Rockin verkkosivujen äänestyksessä valittiin AC/DC:n paras kappale. Äänestyksen voitti Thunderstruck.

Syksyllä 2008 Radio Rockin verkkosivuilla avautui Radio Rock Store, josta voi kuunnella ja ladata musiikkia kiinteällä kuukausimaksulla.

Vuoden 2009 ajan radioasemalla esitellään joka viikko maailman suurimpia yhtyeitä.