FANDOM

Sampsa Astala (s. 23. tammikuuta 1974 Vantaa) on suomalainen muusikko. Hänet tunnetaan parhaiten Lordi-yhtyeen rumpalina. Lordissa hän käyttää taiteilijanimeä Kita. Hän on soittanut Lordissa vuodesta 2000 lähtien ja on yhtyeen ensimmäinen rumpali.

Kita Muokkaa

Kitan alkuperästä on monia eri teorioita, joista todennäköisimmän mukaan kyse on avaruusolennosta. Petoeläimasdeksi luokiteltava rotu on kotoisin tuntemattomalta planeetalta Mu Araen tähtijärjestelmästä. Ensimmäiset havainnot rodun edustajista maassa tehtiin Himalajalla sekä Pohjois-Amerikassa, jolloin olentoja kutsuttiin lähteestä riippuen joko Jetiksi tai Isojalaksi. Myös historiankirjat todistavat rodun vierailleen planeetallamme aiemminkin. Havaintoja ja todisteita lajin olemassaolosta maasta löytyy eri aikakausilta ja eri mantereilta, ja muun muassa Pompeijin kaupungista löytyneistä mosaiikeista on löydetty piirustuksia näistä pedoista.

Omalla planeetallaan rodun petoja käytettiin sodankäyntitarkoituksissa tappokoneina ja pelotteena. Laji kuului taistelussa ensimmäiseen rintamaan, joka aiheutti vastustajien riveissä valtaisaa tuhoa, mutta myös valtavaa pelkoa. Alkukantaiseen veriseen taistelutapaan pohjautunut käytös lamaannutti vastustajansa nopeasti niin henkisesti kuin fyysisestikin. Hallinnut sivilisaatio lähetti näitä olentoja eri planeetoille, ja maassa on tavattu todistetusti ainakin kolmea eri lajin edustajaa. Kitan lisäksi havaintoja on tehty G-Stealeriksi itseään kutsuvasta yksilöstä, jonka myöhäisemmistä vaiheista ei kuitenkaan ole tietoa.

Eläintieteen tohtori Rene Quillon ja professori Klaus Landra tutkivat aikoinaan Alpeilta löytynyttä jäätynyttä ja menehtynyttä yksilöä, mutta nämäkin tutkimukset keskeytyivät epäselvissä merkeissä. Ilmeisesti yksi pedoista, oletettavasti Kita, etsi menehtyneen lajitoverinsa käsiinsä ja vei tämän mukanaan. Sekä Quillon että Landra menettivät henkensä tässä yhteenotossa, josta on huhujen mukaan olemassa turvakameran kuvaamaan videomateriaalia. Huippusalaiset nauhat eivät ole kuitenkaan koskaan levinneet yleiseen jakeluun, vaan ne ovat olettettavasti Suojelupoliisin hallussa.

Kita liittyi Monster-Squadiin noin tuhat vuotta sitten. Käydessään Himalajan rinteillä se oli joutunut vuorijärvessä asuneen demonisen käärmeolennon hallintaan, joka käytti Kitaa hallitakseen vuoristokylän asukkaita. Pelottelu toimi, ja satojen kilometrien säteellä kaikki ihmiset pelkäsivät tätä petoapinaa. Käärmeolennon mahti ei kuitenkaan riittänyt erästä hänen vihollistaan vastaan. Taistelun jälkeen Lordi nujersi tämän käärmeolennon, ja vapautti Kitan. Tällä teolla Lordi sai Kitan luottamuksen ja kunnioituksen, ja päätti tarjota tälle liittolaisuutta. Vankeudesta vapautettu Kita päätti liittyä Lordin rivistöön, ja se on seisonut Mr. Lordin rinnalla siitä lähtien.

Kita on fyysisesti äärimmäisen vaarallinen olento. Sen vartalo on eräänlainen symbioosi gorillaa ja haita, ja sen luusto on kuusi kertaa vahvempi kuin normaalin ihmisen. Kitan vaarallisin ase on sen leuat, jotka ovat täynnä teräviä ja sojottavia raateluhampaita. Ne työntyvät ulos, kun olento avaa suunsa hyökätäkseen. Kitan nahka on vesieläimelle ominaisesti limaista ja sitkeää. Tästä huolimatta Kita hengittää normaalisti happea keuhkoillaan. Nahan päälle sille on puettu raskas panssari, jotka suojaa sitä taistelussa vihollisen hyökkäyksiltä. Silmien edessä Kitalla on erityiset läpät, jotka vahvistavat sen näköä.

Lihaksiensa ansiosta Kita pystyy loikkaamaan kymmenien metrien mittaisia hyppyjä, joilla se yllättää vastustajansa nopeasti taisteluissa. Saman lihaksiston voimilla Kita pystyy myös repimään vastustajansa riekaleiksi. Eläimellisyydestään huolimatta Kitan älykkyys ei ole alhainen. Lajia orjuuttanut sivilisaatio upotti pedon aivoihin pienen mikrosirun, joka nostaa sen älykkyysosamäärän normaalia petoeläintä korkeammalle.