FANDOM

Tomi Petteri Putaansuu (s. 15. helmikuuta 1974, Rovaniemi) on suomalainen muusikko. Hänet tunnetaan parhaiten hard rock -yhtye Lordin laulusolistina ja keulahahmona, Mr. Lordina. Hän on yhtyeen alkuperäisjäsen ja myös sanoittaa ja säveltää lähes kaikki yhtyeen kappaleet. Nykyisin Putaansuu asuu puolisonsa Johanna Askola-Putaansuun kanssa Helsingissä, Vuosaaren kaupunginosassa. Koulutukseltaan Putaansuu on medianomi.

Mielenkiinnon kohteet Muokkaa

Tomi Putaansuun mielenkiinnon kohteita ovat hard rock ja heavy metal -musiikki, kauhu- ja toimintaelokuvat sekä toimintasarjat. Putaansuu on kiinnostunut myös sarjakuvista ja on itsekin julkaissut Lordi-aiheisia sarjakuva-albumeita. Piirtämistä hän on harrastanut pikkupojasta lähtien. Putaansuu on kertonut, että hän on roskaruoan ystävä ja ettei hän ole kiinnostunut urheilusta, ei seuraa sitä eikä ole koskaan harrastanut mitään urheilulajia.

Putaansuu on myös intohimoinen Kiss-yhtyeen fani, ja hänen esikuvanaan on Kissin laulaja-basisti Gene Simmons. Kiss-innostus näkyy myös Lordin jäsenten esiintymisasuissa ja lavashow'ssa, sillä he käyttävät lavalla korkeita platform-kenkiä, naamareita ja pyrotekniikkaa. Tomi Putaansuu on perustanut myös Kissin suomalaisen ihailijakerhon, KISS Army Finlandin, ja toiminut sen puheenjohtajana. Hän kiinnostui Kissistä jo lapsena, mutta sitä ennen hänen suosikkinsa oli Mikko Alatalo. Putaansuu on myös maininnut lempielokuvikseen Evil Deadin ja Alien -elokuvasarjan.

Putaansuu on koulutukseltaan medianomi, ja hän on tehnyt storyboardeja moniin suomalaisiin elokuviin, kuten Pahat pojat ja Rölli ja metsänhenki.

Mr. Lordi Muokkaa

Tomi Putaansuun kehittämä kuvitteellinen hahmo, Mr. Lordi, on peikon ja demonin risteytys. Tarinan mukaan Mr. Lordin äiti kuoli 1000-luvulla hieman ennen hänen syntymäänsä, ja hän repi tiensä ulos äitinsä ruumiista. Mr. Lordissa yhdistyivät molempien lajien pahimmat luonteenpiirteet, mutta myös molempien voimat. Peikoilta hän sai fyysisen voiman ja yhteyden luontoon, demoneilta hän sai vallan yli kuolleiden ja elävien mielen. Poika varttui lapinpöllön ja kolmen poron suojeluksessa. 9-vuotiaana Mr. Lordi kohtasi demoni-isänsä, joka kutsui itseään Herttuaksi. Isä halusi voimakkaan pojan puolelleen, mutta poika tappoi isänsä ja hänen mukanaan tulleet demonit. Mr. Lordin suojelijaeläimet kuolivat taistelussa.

Poika sai nimen Lordi ja herätti demoneilta perimällään kuolemanmagialla suojelijaeläimensä henkiin. Epäkuolleiden liittolaistensa avulla Mr. Lordi kosti ja tappoi kaikki peikot ja demonit Lapista. Lapin valtiaana Mr. Lordi ratsasti taivaalla zombieporojen vetämässä, Puuhkalakilta saadussa reessä, sudentalja harteillaan.

Mr. Lordi lensi Novgorodin yli itään kohti Siperian metsiä ja tasankoja. Hän matkasi henkien maailmaan, kohtasi kaikki siperialaisten heimojen suojeluseläimet ja yksitellen nujersi heidät alaisikseen. Tundran laidalta taigan synkkiin metsiin asti jokaisen heimon samaanin henkiopas oli Mr. Lordin alamainen.

Väkevät henget apunaan Mr. Lordi ratsasti kohti etelän suuria nurmiaroja, missä hän alisti valtansa alle suuret ratsumiesten heimot ja yhdisti ne yhdeksi valtavaksi armeijaksi. Mr. Lordi sai nimekseen Tšingis-kaani. Hän perusti suurimman valtakunnan, mitä on koskaan perustettu, ja piti sitä otteessaan yli vuosisadan ajan, 1200-luvun alkuvuosiin asti. Tšingis-kaani kuoli sotaretkellä, ja hänen ruumiinsa tuotiin Mongoliaan haudattavaksi. Pää oli kadonnut.

1400-luvulla Mr. Lordi nousi Valakian voivodiksi eli prinssiksi, kun Vlad II Dracul, Lohikäärmeen veljeskunnan jäsen, otti poikkeuksellisen, iättömän näköisen miehen ottopojakseen. Lordista tuli Vlad III Seivästäjä, ja hän nousi isänsä jälkeen valtaistuimelle. Dracul ehti opettaa ottopojalleen veljeskuntansa viisauden ennen kuolemaansa. Lohikäärmeen veljeskunta hallitsi maanalaisia energiavirtoja.

Mr. Lordista, Vlad III Seivästäjästä, tuli yksi Euroopan historian verisimmistä hallitsijoista. Hän määräsi kidutettavaksi ja seivästettäväksi kymmeniätuhansia ihmisiä. Hän oppi nauttimaan ihmisveren juomisesta, mikä sai ihmiset pitämään häntä, Draculin poikaa, vampyyrina. 1500-luvulle tultaessa jäljet Mr. Lordista katoavat historian hämäriin. Syy tähän on se, että Mr. Lordi oppi tekemään suurimman taian eli siirtymään eri todellisuuksien tasojen välillä esteettömästi. Mr. Lordi näyttäisi olevan käytännössä kuolematon, mutta tämän taian ansiosta edes todellisuus ei enää rajoittaisi häntä, vaan hän pystyisi elämään muiden olentojen mielikuvituksessa ja unissa sekä myös tappamaan unien ja tarinoiden kautta. Tämä tarkoittaisi sitä, että Mr. Lordi pystyy periaatteessa mihin tahansa, mitä kukaan pystyy hänestä kuvittelemaan.

Mr. Lordi on perinyt peikkojen yliluonnollisen voiman ja kestävyyden. Demonien verenperintönä hänellä on lukuisia voimia. Hän osaa herättää kuolleita henkiin palvelemaan epäkuolleina. Hän voi käyttää hornantulta, joka polttaa sielua, ei ruumista. Nopeuttamalla aikaa kymmentuhatkertaiseksi hän pystyy kuihduttamaan elolliset vastustajansa sekunneissa. Hän pystyy katseellaan ottamaan elävän olennon henkisesti täysin hallintaansa. Uhrin silmät muuttuvat kokonaan valkoisiksi ja hän muuttuu käytännössä Mr. Lordin alaiseksi tahdottomaksi demoniksi.

Sulautuessaan planeetan energiakenttään Mr. Lordi sai käytännössä koko planeetan geofyysisen energian, joka varastoitui hänen soluihinsa. Sen avulla Mr. Lordi hallitsee esimerkiksi maanjäristyksiä, ja hänen pelkkä askeleensa voi sorruttaa kokonaisia rakennuksia. Mr. Lordi on vuosisatojen aikana kerännyt itseensä erilaisten henkiolentojen ja loitsuperinteiden voimia, eikä hänen kykyjensä rajoja osata määritellä.