FANDOM

Yhtye on musiikkia esittävä kokoonpano. Yhtyeestä käytetään nimitystä orkesteri, mikäli kyseessä on suurempi ryhmä. Orkesteri-nimitystä käytetään yleisesti myös taidemusiikkia esittävistä kokoonpanoista. Ainoastaan laulajia käsittäviä yhtyeitä nimitetään kuoroiksi ja ainoastaan soittimia sisältäviä yhtyeitä soitinyhtyeiksi.

Rock- tai popyhtyeen tavallisin kokoonpano on laulaja, kitaristi, rumpali, basisti ja mahdollisesti kosketinsoittaja. Laulaja on usein samalla myös jonkun soittimen soittaja.

Pienessä jazz-yhtyeessä on useimmiten basisti, rumpali ja pianisti sekä vaihteleva määrä puhallinsoittajia. Puhaltimia ei aina ole, jolloin kyseessä on pianotrio. Myöskään pianisti ei ole välttämätön, mikäli puhallinsoittajia on useampia.

Kahden muusikon yhtyettä nimitetään duoksi, kolmen trioksi, neljän kvartetiksi, viiden kvintetiksi, seitsemän septetiksi ja kahdeksan oktetiksi. Yhtyeeseen pitäisi määritelmänsä puolesta kuulua vähintään kaksi jäsentä, mutta välillä puhutaan myös "yhden hengen yhtyeistä".

Yhtyeiden kanssa työskentelee usein muita ihmisiä, kuten tuottajia, roudareita, säveltäjiä, sanoittajia, valomiehiä, sovittajia ja managereita.